Bosch
تاریخچه شرکت بوش:
بوش در سال ۱۸۸۶ توسط رابرت بوش در اشتوتگارت آلمان تأسیس شد. تا سال ۱۸۹۱ تعداد همکارانش در کارگاه وی به ۱۵ نفر رسید اما در همان سال تمام سرمایه بوش به پایان رسید؛ سعی کرد با قرض کردن پول از مادرش، دریافت وام بیشتر از بانک شرکتش را نجات دهد اما تا سال ۱۸۹۲ به مرز ورشکستگی رسید.
شکستهای بوش
در ۱۰ سال ابتدا ایجاد شرکت، رابرت بوش دچار مشکلات متعددی بود. اگر وی از پس این مشکلات در آن زمان برنمیآمد اکنون شرکت بوش وجود نداشت. در مقابل چنین مشکلات او هیچگاه خود را نباخت، خوشبینی و تشنگی به علم و دانش در نهایت باعث موفقیت وی شد.
او خیال پرداز نبود. زمانی که در سال ۱۹۰۰ تصمیم گرفت کارخانه خود را تأسیس کند قصد داشت ۲۰۰ نفر در کارخانه اش کار کند. در ابتدا کار ۳۰ نفر را به کار گرفت. چنین کاری را بر اساس این باور شروع کرد که میتواند قسمتی از ساختمان جدید را اجاره دهد.
به هر حال او به خوبی میدانست که به تنهایی نمیتواند کل ۱۰۰ نفر ظرفیت کارخانه خود را پر کند.
با آنکه دید خوبی نسبت به آینده داشت و برنامه مناسبی چیده بود اما وی دربارهٔ این موضوع کاملاً اشتباه کرده بود.
تا پایان سال ۱۹۰۸ میلادی رابرت بوش موفق شد ۵ ساختمان به همان اندازه را پر کند و کارکنان شرکتش به هزار نفر رسید.
برنامهریزی دقیق رابرت
دلیل موفقیتهای پی در پی رابرت بوش برنامهریزیهای دقیق و حساب شده وی بود. پس از برگشت رابرت از سفرش به ایالات متحده آمریکا و بریتانیا در سال ۱۸۸۶ او میدانست که باید به سرعت شرکتش را تأسیس کند تا پیش از ازدواج با نامزدش، آنا کایسر، بتواند کارش را آغاز کند.
با چنین تصمیم وی سریع به دنبال کارگاه، مکان مناسب، کارگر، مکانیک گشت تا بتواند کار خود را آغاز کند. در همین حال او مجبور شد کارش را ۴ روز به تعویق بیاندازد.
با وجود آنکه او آماده بود کار خود را در ۱۱ نوامبر، ۱۸۸۶ آغاز کند، تا ۱۵ نوامبر مسئولین، اجازه تأسیس را به وی ندادند.
پیش از گشودن کارگاهش، رابرت بوش، با در دست داشتن یک نامه پیشنهاد، در سن ۲۳ سالگی به ایالات متحده سفر کرد که چنین امری برای یک اروپایی در آن سن و سال بسیار شگفتآور بود.
در ایالات متحده وی به عنوان مکانیک نزد ادیسون و برگمن کار کرد که باعث شد ایدههای بسیاری به او بدهد که با این ایدهها به کشور خود بازگشت. در آن زمان مهندسی برق در ایالات متحده نسبت به اروپا پیشرفت بیشتری داشت؛ فناوریهای برقی از جمله نورافکنی، سیستم زنگ، نصب تلفن، در ایالات متحده بیشتر رواج داشت.
با چنین ایدههایی رابرت تصمیم گرفت چنین فناوریها را به اروپا نیز وارد کند و آینده خود را با چنین فناوریهای ایجاد کند. با آنکه او یک مکانیک دقیق بود، آینده خود را در مهندسی برق میدید.
در آن دوره برقرسانی به اشتوتگارت، که بوش قرار داشت، سرعت آهستهای داشت. با مذاکرات بین مسئولین مربوط اولین خطوط برقرسانی در سال ۱۸۹۵(میلادی) ایجاد شد.
پیش از آن تمام ابزار و وسائل برقی به یک سیستم داخلی تولید برق وابسته بودند. به همین علت شروع مهندسی برق بوش با تأخیر مواجه شد. رابرت مجبور بود تا ورود برق به شهر، یکی یکی کارهای کوچک را بر عهده بگیرد و هرآنچه را که مشتریهایش درخواست کند برآورد کند. زمانی که برق وارد شرکت او شد، رشد شدید شرکتش آغاز شد.
با ورود برق هر خانمان و شرکتی که نیاز به برق داشت باید قرارداد دائمی با تأمینکننده برق میبستند که در نهایت نیاز به نگهداری لوازم برقی نیز مورد نیاز شد.
جهانی شدن بوش
بوش طی تبلیغات متفاوتی سیستمهای شمع و جرقه خود را در آمریکا معرفی کرد؛ این اتفاق باعث شد مشتریان زیادی جذب محصولات این شرکت شوند و سفارشهای میلیون دلاری خود را ثبت کنند؛ در نتیجه فروش محصولات این برند آلمانی دو برابر و پس از آمریکا، بازارهای کشورهای دیگر نیز خواستار محصولات شرکت بوش شدند. بنابراین دفاتر متعدد شرکت بوش در کشورهایی مانند آفریقای جنوبی، استرالیا، آرژانتین، چین و ژاپن تاسیس شد.
فعالیت بوش پس از جنگ جهانی اول
با شروع جنگ جهانی اول در سال ۱۹۱۴، تمامی دفاتر و مراکز خارجی بوش به یکباره تعطیل شد. پس از اتمام جنگ، بازگشت به بازارهای جهانی با وجود رقبای جدید کار بسیار دشواری بود، اما این شرکت آلمانی تسلیم نشد، بلکه دفاتر جدیدی در کشورهای مختلف تاسیس کرد و تمرکز خود را بر نوآوری قرار داد. در این دوره زمانی با افزایش فروش خودرو و ترافیک بیشتر در جادهها، نیاز به امنیت بیشتر احساس میشد؛ بنابراین، شرکت بوش تولید چراغ موتورسیکلت، چراغ دوچرخه، بوق، شیشه پاککن و شمع متصل به باتری را به محصولات خود اضافه کرد.
پمپ انژکتوری دیزلی بوش
بوش همواره به دنبال نوآوری بود، بنابراین در سال ۱۹۲۷ محصول جدید خود به نام پمپ انژکتوری دیزلی را به جهانیان معرفی کرد که در ابتدا برای کامیونها طراحی شده بود، اما از سال ۱۹۳۶، برای خودروهای سواری نیز مورد استفاده قرار گرفت. رو به رو شدن بوش با بحرانهای جدید در دهه ۱۹۲۰، باعث شد این شرکت محصولات جدیدی تولید کند؛ بنابراین بوش شروع به تولید ابزارهای برقی و فناوری گرمایشی کرد و درهمان دوره زمانی رادیو و تلویزیون را نیز در سبد محصولات خود قرار داد.
و در آخر
امیدواریم از این مقاله استفاده لازم را کرده باشید.
و به شما پیشنهاد می کنیم که دیگر مقاله ها ی ما را نیز مشاهده بفرمایید..